Testy na SARS-CoV-2 dostępne w Śląskich Laboratoriach Analitycznych!

Testy na koronawirusa SARS-CoV-2 dostępne
w Śląskie Laboratoria Analityczne !

Laboratorium czynne jest od poniedziałku do piątku w godzinach 6:00 – 11:30.

Szczegóły dotyczące badań na COVID-19 pod numerem telefonu 📞 32 432 36 09
lub na stronie ↘️

➡️ Koronawirus anty-SARS-CoV-2, IgM, jakościowy, met. ELISA
Oznaczenie przeciwciał przeciwko wirusowi SARS-CoV-2 w klasie IgM wykonuje się w celu określenia możliwego kontaktu z wirusem wywołującym COVID-19. P/c IgM mogą zostać wykryte po upływie co najmniej 7-10 dni od wystąpienia objawów choroby, dlatego wynik ujemny testu nie wyklucza zakażenia SARS-CoV-2. Przeciwciała IgM są p/c „wczesnej fazy” infekcji, a ich obecność może świadczyć o świeżym/aktywnym zakażeniu. Badanie najlepiej wykonać, gdy nie ma się objawów choroby, ale istnieje podejrzenie styczności/kontaktu z osobą zakażoną.

➡️ Koronawirus anty-SARS-CoV-2, IgG, jakościowy, met. ELISA
Przeciwciała IgG mogą zostać wykryte po upływie co najmniej 11-14 dni od wystąpienia objawów choroby. Przeciwciała IgG są p/c „późnej fazy” infekcji, wskazującymi na rozwinięcie swoistej humoralnej odpowiedzi immunologicznej, która sprawia, że zaczynają wytwarzać się przeciwciała świadczące o przebytym kontakcie z wirusem SARS-CoV-2. Wynik dodatni może świadczyć o przebytym, nieaktywnym zakażeniu. Badanie wskazane jest w przypadku “wykrywania” osób, które przeszły zakażenie bezobjawowo i mogą być źródłem infekcji dla innych ludzi (tzw. „cisi” nosiciele), a także osób z powikłaniami po niedawnym przebyciu infekcji grypopodobnej, którzy nie byli badani w kierunku koronawirusa.

➡️ Czym różnią się testy genetyczne od serologicznych?
Wyróżniamy dwa typy testów dostępnych na rynku, które służą do wykrycia koronawirusa SARS-CoV-2 wywołującego chorobę COVID-19. Są to testy genetyczne oraz immunologiczne (serologiczne). Zgodnie z zaleceniami Światowej Organizacji Zdrowia (WHO), podstawą rozpoznania aktywnego zakażenia SARS-CoV-2 jest diagnostyka molekularna z zastosowaniem techniki PCR czasu rzeczywistego (RT-PCR). Metoda ta pozwala na wykrycie wirusa nawet przed upływem 7 dni od momentu zakażenia, pamiętajmy jednak, że na wiarygodność wyniku ma wpływ wiele czynników (faza infekcji, sposób pobrania wymazu, transport pobranego materiału do laboratorium). Realizacja tego zalecenia spotyka się z wieloma trudnościami, między innymi brakami odpowiednich ilości testów na rynku globalnym.